پلتفرم بی‌تا
  • خانه
  • بازار ثانویه
  • مجله بی‌تا
  • درباره بی‌تا
    • درباره ما
    • سپیدنامه
    • قوانین و مقررات
    • آثار ثبت شده
  • خرید توکن
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
پلتفرم بی‌تا
  • خانه
  • بازار ثانویه
  • مجله بی‌تا
  • درباره بی‌تا
    • درباره ما
    • سپیدنامه
    • قوانین و مقررات
    • آثار ثبت شده
  • خرید توکن
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
پلتفرم بی‌تا
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر

راهنمای جامع بازار هنر دیجیتال

پیمان رحیمی توسط پیمان رحیمی
10 دسامبر 2024
در هنر
زمان موردنیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
بازار هنر دیجیتال

راهنما و بررسی بازار هنر دیجیتال 

از زمان‌های قدیم تا به امروز، هنرمندان همواره به دنبال فروش آثار هنری خود بوده‌اند و از راه و روش‌های مختلفی موفق به درآمدزایی می‌شدند. در سال‌های اخیر، بازار هنر به واسطه‌ی پیشرفت‌هایی که صورت گرفته، متحول شده و مسیر جدیدی برای هنرمندان باز کرده است. در این مطلب، با بی‌تا آرت همراه شوید تا بازار هنر و به‌خصوص بازار هنر دیجیتال را بهتر بشناسید.

بازار هنر در طول تاریخ

در گذشته، بازار هنر یک مکان فیزیکی یا جایی بود که در آن آثار هنری خرید و فروش می‌شد. در ابتدایی‌ترین حالت، چنین بازاری به آثار هنری نیاز دارد که ممکن است طیف بسیار گسترده‌ای از اشیاء کلکسیونی را دربرگیرد. همچنین، بازار هنر شامل یک فروشنده و یک خریدار نیز می‌شود که ممکن است هر کدام از افراد مستقیما در مذاکرات شرکت کنند یا مراحل توسط نمایندگان آن‌ها پیش برود.

از نظر تاریخی، برخی از مهم‌ترین معاملات هنری، خارج از چارچوبی که اکنون به عنوان بازار هنر شناخته می‌شود، صورت گرفته‌اند. در گذشته متداول‌ترین معاملات شامل هنرمند، صنعتگر و یا یک حامی بود که می‌توانست یک فرد خصوصی باشد یا مانند قرون وسطی، نهادی مانند کلیسای کاتولیک تصمیم به خرید آثار هنری بگیرد. 

در چنین مواردی، اثر هنری امکان دارد مختص مکانی خاص باشد؛ مانند یک نقاشی دیواری یا یک محراب. این آثار هنری نمی‌توانستند در بازار آزاد معامله شوند و هنرمند به معنای امروزی «مالک» آن نبود. در عوض، حامی و هنرمند، قراردادی را تنظیم می‌کردند که در آن قیمت مواد، موضوع قطعه و تعداد از قبل مشخص می‌شد. قیمت مهارت و کار هنرمند اغلب به‌طور جداگانه و از طریق قضاوت خارجی مورد توافق قرار می‌گرفت.

آیا بازار هنر دچار پیشرفت شده است؟

بازارهای هنر امروز در سطح جهانی با یک‌دیگر پیوسته‌تر هستند و از لحاظ علمی، بیشتر از گذشته مبتنی بر فناوری به‌حساب می‌آیند. همچنین نسبت به گذشته گلچین‌شده‌تر هستند و توجه زیادی به آن‌ها می‌شود. بدون شک، ظهور و گسترش اینترنت نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت بازار هنر قرن بیستم ایفا کرد. 

در این راستا، می‌توان به رشد تصاعدی بازارهای هنری در چین یا خرید نقاشی سالواتور موندی (Salvator Mundi) منسوب به لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci) در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار از طریق خریداران خاورمیانه‌ای، به‌عنوان نمونه‌هایی از این تحولات اشاره کرد. 

علاقه به بازارهای هنری در دهه‌های اخیر که با قیمت‌های رکوردی بالاتری که در حراج‌ها و فروش‌های خصوصی به‌دست می‌آیند، افزایش زیادی پیدا کرده است. از آن‌جایی که قیمت‌های فوق‌العاده بالا توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند، این موضوع علاقه عموم مردم را به خود جلب کرده و همچنین توجه علمی به بازارهای هنری هم تشدید شده است.

طی چند دهه اخیر، بازارهای هنری به یک صنعت جهانی با گردش مالی سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار که صدها هزار نفر را استخدام می‌کند، تبدیل شده است. با این حال، باید به خاطر داشت که پویایی بازارهای هنری به دلیل قیمت‌های بی‌سابقه نیست؛ بلکه به‌دلیل تعداد تقریبا بی‌نهایت معاملات کوچکی است که در هر دقیقه و در هر گوشه از جهان اتفاق می‌افتد.

انواع بازار هنر

انواع بازار هنر

  • بازارهای هنری را می‌توان به دو بازار اولیه و ثانویه تقسیم کرد. 

    • بازار اولیه جایی است که آثار برای اولین‌بار پس از خلق توسط یک هنرمند، به فروش می‌رسد. 
    • از طرفی دیگر، بازار ثانویه با هرگونه فروش مجدد بعدی، چه از طریق معامله خصوصی فروشنده یا در حراج، سروکار دارد. 

    حراج‌ها اغلب به‌عنوان تنها معیار قابل دوام برای ارزش یک شی در نظر گرفته می‌شوند؛ چون فرآیند شکل‌گیری قیمت را می‌توان آشکارا مشاهده کرد و نتایج به‌طور کلی به‌صورت عینی پذیرفته می‌شوند. در ادامه به‌طور مفصل‌تر بازار اولیه و ثانویه را توضیح می‌‌دهیم.

    بازار اولیه چیست؟

    واضح است که بازار اولیه بر هنر معاصر (اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم) متمرکز است. به طور کلی، در بازار اولیه ما در مورد اولین فروش یک اثر هنری که توسط هنرمندان نوظهور اجرا شده، صحبت می‌کنیم. این معاملات می‌تواند به‌صورت فروش مستقیم بین هنرمندان و مجموعه‌داران، یا فروش سازماندهی شده توسط دلالان هنری یا گالری‌های هنری و به نمایندگی از یک یا چند هنرمند باشد. 

    بازار اولیه شامل آثار هنری است که مستقیما از هنرمند و استودیوی او می‌آید. نه تنها بازار اولیه برای هنرمندان نوظهور بیشتر باعث شناخته‌شدن‌شان می‌َشود، بلکه تنها بازاری است که در آن یک هنرمند برای آثار هنری خود پول مستقیم دریافت می‌کند (مگر اینکه قرار باشد آثار هنری خود را از بازار ثانویه جمع آوری کند). 

    آثار هنری فروخته شده از طریق بازار اولیه را می‌توان در نمایشگاه‌های هنر معاصر و گالری‌هایی که نماینده هنرمندان مربوطه هستند، خریداری کرد. فروش آثار هنری در گالری‌هایی که از هنرمندان نوظهور حمایت می‌کنند یا آثار استودیویی یک هنرمند را می‌فروشند، بخشی از بازار هنری اولیه است. 

    در بازار هنر اولیه، ارزش اولیه اثر هنری توسط هنرمند یا گالری تعیین می‌شود. هیچ استاندارد خاصی امکان تعیین قیمت یک کار را فراهم نمی‌کند. با این حال، برخی از معیارها می‌توانند تاثیرگذار باشند:

    • تاریخچه نمایشگاه‌های هنرمند
    • سابقه فروش قبلی هنرمند
    • سطح آموزش و حرفه هنرمند
    • تقاضای بازار
    • اقتصاد بازار
    • اندازه جسم
    • مواد، تکنیک و زمان مورد نیاز خلق اثر

    بازار ثانویه چیست؟

    زمانی که یک اثر در بازار اولیه خریداری ‌شد، وارد بازار هنر ثانویه می‌شود. به زبان ساده، بازار هنر ثانویه به آثاری اطلاق می‌شود که قبلا حداقل یک‌بار فروخته شده باشند. این آثار معمولا از هنرمندان فهرست‌شده‌ای هستند که شهرت خوبی دارند. بیشتر آثار هنری فروخته شده در حراجی‌ها، بخشی از بازار هنر ثانویه هستند. 

    هنگامی که یک اثر هنری به طور مکرر با سود به فروش می‌رسد، ممکن است مجموعه‌دار احساس اطمینان بیشتری کند که سرمایه‌گذاری همچنان سودآور خواهد بود. توانایی ردیابی الگوی افزایش ارزش، احساس امنیت را برای مجموعه‌دارانی که در بازار ثانویه شرکت می‌کنند، ایجاد می‌کند و بنابراین سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری اتفاق می‌افتد.

    هنگام خرید یک اثر هنری در بازار ثانویه، آن خرید شامل اثر و تاریخچه مالی آن می‌شود. با گذشت زمان، ارزش یک اثر هنری بسته به در دسترس بودن سایر آثار هنرمند، ممکن است افزایش یابد. از طرفی دیگر، یک اثر هنری هر بار که به بازار ثانویه باز می‌گردد، ارزش پیدا می‌کند. در بازار ثانویه، قیمت یک اثر هنری بر اساس معیارهای زیر مشخص می‌شود:

    • شهرت هنرمند
    • قیمت‌های به دست آمده در مزایده‌های قبلی
    • اعتبار نمایشگاه
    • آثار متعلق به مجموعه‌دار 
    • ارتباط هنرمند با فروشنده
    • تاریخ خلق اثر
    • نادر بودن

    تبدیل بازار هنر سنتی به بازار هنر دیجیتال

    همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، بازار هنر سنتی، از طریق گالری‌های مختلف، فروشندگان آثار هنری، خانه‌های حراج و نمایشگاه‌های هنری فعالیت می‌کنند و فضایی است که شهرت، سابقه و روابط نقش مهمی در آن دارد. 

    با این حال، برخلاف بازار هنر دیجیتال که شفاف و مبتنی بر بلاک‌چین است، تراکنش‌ها اغلب غیرشفاف هستند و ایجاد یک سابقه‌ی قابل قبول می‌تواند دشوار و زمان‌بر باشد. تفاوت‌هایی که بازار سنتی و دیجیتال برای هنرمندان ایجاد کرده، باعث شده تا افراد زیادی جذب بازار مدرن‌تر شوند.

    بازار هنر معاصر با یک انقلاب عمیق مواجه شده که با گسترش فناوری‌های تولید دیجیتال از یک سو و پلتفرم‌های آنلاین توزیع و فروش، از سوی دیگر تعیین شده است. از اواخر دهه ۱۹۹۰، سناریوی پیچیده‌تری از طریق بازیگران مختلف در بازار هنر (خانه‌های حراج، کارآفرینان، هنرمندان و گالری‌های بزرگ) پدیدار شد. این موضوع به نوبه خود منجر به راه‌های جدیدی برای خرید و فروش آثار هنری آنلاین شده که برخی از آن‌ها موفق‌تر از دیگران هستند.

 

ثبت نام در پلتفرم بی‌تا

بازار هنر دیجیتال چیست؟

بازار آثار هنری دیجیتال به بازاری گفته می‌شود که از طریق فناوری‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال ایجاد و نمایش داده می‌شوند. این بازار شامل ژانرهای مختلف هنرهای بصری و سمعی مانند نقاشی‌های دیجیتال، طراحی، عکاسی، انیمیشن‌ها و موارد دیگر است که با استفاده از رایانه، تبلت، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی ساخته می‌شوند. 

این آثار هنری ممکن است تکنیک‌ها و رسانه‌های سنتی و همچنین دیجیتالی جدید را در خود جای دهند. دسته‌بندی‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که شامل نقاشی‌های دیجیتال، هنرهای هوش مصنوعی یا الگوریتمی، هنر پیکسلی، هنر فراکتال، هنر مولد، مجسمه‌های دیجیتال، عکس‌ها، کلاژها، گیف‌‌ها و ویدیوهای کوتاه است.

این بازار در دهه گذشته به دلیل گسترش اپلیکیشن‌های خلاقانه، پلتفرم‌های دیجیتالی مختلف و افزایش NFT‌ها که امکان کسب درآمد از هنر دیجیتال را فراهم می‌کند، کشش قابل توجهی به دست آورده است. بازار هنر دیجیتال به هنرمندان، گالری‌ها، موزه‌ها، نمایشگاه‌های هنری، خانه‌های حراج، طراحان داخلی، تبلیغ‌کنندگان، شرکت‌های بازی، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و مجموعه‌داران در بخش‌های شخصی، تجاری و سرمایه‌گذاری تعلق داشته و برای آن‌ها اهمیت دارد.

توکن‌سازی و بازار هنر 

فرآیند توکن‌سازی آثار هنری فرصتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا به بازار انحصاری دسترسی پیدا کنند. در حالی که بهترین کارگزاران آنلاین معمولا به کلاس‌های دارایی سنتی مانند سهام و اوراق قرضه پایبند هستند، پلتفرم‌های توکن‌سازی همچون بی‌تا آرت، چیزی فراتر ارائه می‌کنند؛ فرصتی برای سرمایه‌گذاری در سهام کسری آثار هنری بدون نیاز به خرید و مدیریت کل یک قطعه (یا مجموعه) به تنهایی امکان پذیر خواهد بود. توکن‌سازی در مدیریت زنجیره تامین هم کاربرد پیدا می‌کند و قادر است هر محصول را به یک توکن دیجیتال تبدیل کرده و امکان ردیابی ایمن و کارآمد کالا را فراهم کند.

توکن‌سازی مالکیت کسری را امکان‌پذیر می‌کند و سرمایه‌گذاری در هنرهای زیبا را برای سرمایه‌گذاران بیشتری در دسترس قرار می‌دهد. پلتفرم‎‌هایی که به این کار مشغول هستند، سهامی از آثار هنری را ارائه می‌دهند. در حالی که کارشناسان کیفیت هر اثر هنری را که ارائه می‌دهد بررسی می‌کنند، کاربر مسئول طراحی سبد سرمایه‌گذاری خود است. همچنین در توکن‌سازی ابزارهای تحقیقاتی و پشتیبانی خوبی برای کمک به مقایسه سرمایه‌گذاری‌های موجود ارائه می‌شود. به عبارتی دیگر، این نوع توکن‌سازی اثر هنری، روی سهام اثر و مدیریت آن تمرکز دارد.

با توکن‌سازی، افراد متعددی می‌توانند نسخه‌هایی از یک دارایی را بدون تأثیر بر ارزش یا منحصر به فرد بودن آن داشته باشند. در واقع، توکن‌سازی امکان ایجاد چندین توکن دیجیتالی یکسان را فراهم می‌کند و بر دیجیتالی کردن دارایی‌ها برای اهداف امنیتی، مانند محافظت از داده‌های حساس یا فعال کردن تجارت سهام در املاک یا آثار هنری تمرکز دارد. دارایی‌های توکن شده دارای ارزش قابل تعویض بر اساس تقاضای بازار هستند و در قالب سهام به فروش می‌رسند.

 

همین امروز سرمایه گذاری بدون ریسک را تجربه کنید (کلیک کنید)

ظهور NFT در بازار هنر دیجیتال

در چند سال گذشته، NFT یا توکن‌های غیرقابل تعویض، توجه هنرمندان و مجموعه‌داران جهانی را به خود جلب کرده‌اند و فعالیت‌های اقتصادی جدیدی را برانگیخته‌اند. NFT نوع جدیدی از دارایی‌های رمزنگاری شمرده می‌شود که منحصر به‌فرد هستند. در زمینه هنر، یک NFT نمایش دیجیتالی منحصر به‌فردی از یک اثر هنری به‌شمار می‌رود که شبیه به گواهی اصالت است. این توکن غیرقابل تعویض در یک بلاک‌چین که یک پایگاه داده دیجیتالی است، ثبت می‌شود.

 NFTها می‌توانند بر اساس آثار هنری فیزیکی یا دیجیتالی، موسیقی، کلکسیون‌ها یا سایر دارایی‌ها باشند. در سال‌های اخیر، دنیای هنر با ظهور NFT شاهد تغییراتی انقلابی بوده است NFT فرصت‌های جدیدی را برای هنرمندان، مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به هنر به‌طور یکسان باز کرده و یک تغییر اساسی در بازار هنر سنتی به‌وجود آورده است. 

این منحصربه‌فرد بودن، NFT‌ را برای مالکیت هنری مناسب می‌سازد؛ چون به هنرمندان اجازه می‌دهد هنری که می‌تواند منحصرا متعلق به افراد باشد را ایجاد و به فروش برسانند. NFT یک دنیای کاملا جدید از امکانات را ایجاد کرده و هنرمندان دیجیتال را قادر می‌سازد تا از آثار خود درآمدزایی کنند و در دنیای هنر به رسمیت شناخته شوند.

محرک‌های بازار آثار هنری دیجیتال

موارد بسیاری در نحوه‌ی کارکرد و مسیر بازار هنر دیجیتال تاثیرگذار هستند و هرکدام به نوبه‎‌ی خود نقش زیادی ایفا می‌کنند. در ادامه به این محرک‌ها می‌پردازیم.

افزایش محبوبیت انواع هنر دیجیتال 

محبوبیت انواع هنرهای دیجیتال مانند نقاشی‌های دیجیتال، هنرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی، مدل‌های سه بعدی، هنر VR و AR و موارد دیگر به سرعت در بین سازندگان و مصرف‌کنندگان در حال افزایش است. 

آثار هنری که به صورت دیجیتالی خلق شده‌اند به جریان اصلی هنر تبدیل شده و به‌عنوان یک رسانه هنری در بین مردم قرار گرفته‌اند. امکانات خلاقانه منحصربه‌فرد، قابلیت اشتراک‌گذاری فوری و دسترسی گسترده‌تر ارائه شده توسط پلتفرم‌های هنر دیجیتال، حتی هنرمندان سنتی را به سمت خود جذب می‌کند. 

پیشرفت‌های فناوری

پیشرفت‌های مستمر در فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، مدل‌سازی سه‌بعدی و بلاک‌چین، انقلابی در خلق و توزیع هنر دیجیتال ایجاد کرده‌اند. به‌عنوان مثال، ابزارهای نقاشی مبتنی بر هوش مصنوعی حتی به افراد تازه‌کار  هم اجازه می‌دهد تا آثار هنری دقیقی خلق کنند. چنین نوآوری‌هایی باعث گسترش امکانات خلاقانه برای هنرمندان و جذاب‌تر کردن هنر دیجیتال می‌شود. 

رشد پلتفرم‌های هنری آنلاین

تعداد پلتفرم‌های آنلاین تخصصی برای اشتراک‌گذاری، فروش و جمع‌آوری هنر دیجیتال به‌شدت افزایش یافته است. پلتفرم‌هایی مانند Deviant Art، Art Station، Foundation و Opensea از جمله این موارد هستند که به ژانرها و قالب‌های مختلف هنر دیجیتال مانند نقاشی، عکاسی، محیط‌های واقعیت مجازی، هنرهای مولد و غیره پاسخ می‌دهند. 

آن‌ها راهی برای هنرمندان مستقل فراهم می‌کنند تا آثار هنری خود را منتشر کرده و با متصدیان هنری، گالری‌ها و مجموعه‌داران در سطح جهان ارتباط برقرار کنند. از طرفی دیگر، پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، تیک تاک و یوتیوب به‌عنوان رسانه‌های محبوبی برای هنرمندان ظاهر شده‌اند. 

افزایش مشتری و بازار 

میزان مشتری هدف و بازار تقاضا برای هنر دیجیتال در دهه گذشته چندین برابر افزایش یافته است. علاوه بر این، تجارت الکترونیک و نفوذ گوشی‌های هوشمند در اقتصادهای نوظهور، بازارهای جدیدی را برای هنر دیجیتال باز کرده که فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کند. 

علاقه سرمایه‌گذاران به NFT، یک دارایی کاملا جدید برای کسب درآمد از آثار هنری دیجیتال ایجاد کرده است.

رشد بازار هنر دیجیتال 

پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی هنر دیجیتال را برای مخاطبان قابل دسترس‌تر کرده‌اند. همچنین بسیاری از سلبریتی‌ها از سراسر دنیا وارد فضای هنری NFT شده‌ و بر موج رسانه‌های اجتماعی سوار شده‌اند. می‌توان گفت خود پلتفرم‌های اجتماعی از طریق الگوریتم‌هایی که دارند، جذابیت هنر دیجیتال را در میان کاربران تشخیص می‌دهند. 

از سوی دیگر، هنرمندان و گالری‌ها تجربیات فیزیکی و دیجیتالی را به روش‌های نوآورانه ترکیب می‌کنند تا از بهترین‌های هر دو دنیای مدرن و قدیمی لذت ببرند. برخی از نمونه‌ها شامل نمایش آثار هنری دیجیتال و فیزیکی در کنار هم در نمایشگاه‌های ترکیبی، نمایش‌های دیجیتال در فضاهای گالری فیزیکی و ایجاد نمایش‌های فیزیکی از هنر دیجیتال از طریق چاپ سه‌بعدی یا قاب‌های هوشمند است.

استفاده از واقعیت افزوده (AR) یکی از مواردی است که به رشد بازار هنر دیجیتال کمک کرده است. این فناوری، دامنه وسیعی را برای ارتقای تجربیات هنر دیجیتال به سطح بعدی از طریق ادغام آن‌ها در محیط‌های دنیای واقعی ارائه می‌دهد. هنرمندان می‌توانند تاسیسات هنری واقعیت افزوده را به ‌صورت قانع کننده، تعاملی و چندحسی ایجاد کنند که از طریق تلفن‌های هوشمند و هدست‌های AR قابل مشاهده باشند. 

برای مثال، برندها می‌توانند از هنر دیجیتال AR برای تعامل بیشتر با مصرف‌کننده استفاده کنند. در ادامه به دیگر موارد  تاثیرگذار در رشد بازار هنر دیجیتال می‌پردازیم.

متاورس (Metaverse)

دنیای مجازی متاورس (مانند Decentraland) بستر جدیدی را برای نمایش و تجربه هنر دیجیتال و باز کردن فرصت‌های درآمدی جدید از طریق املاک مجازی فراهم می‌کند. هنرمندان دیجیتال می‌توانند آثار خود را در گالری‌ها و رویدادهای متاورس به نمایش بگذارند. 

علاوه‌بر این، ترکیب متاورس با VR و AR می‌تواند منجر به نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری بسیار فراگیر شود.

پذیرش در صنعت هنر

اگرچه هنر دیجیتال اخیرا به رسمیت شناخته شده، اما همچنان بخش کوچکی از هنر کل جهان را نشان می‌دهد. با این حال، بازار به تدریج به نفع آثار هنری دیجیتال و NFT پیش رفته و این فضا پیشرفت زیادی کرده است. 

برای مثال، این که گالری‌ها آثار هنری دیجیتال را در کنار هنر فیزیکی به نمایش می‌گذارند، نشان‌دهنده پذیرش هنر دیجیتال در بازار هنر است.

گسترش جغرافیایی 

بسیاری از بازارهای بزرگ از نظر جغرافیایی به دلیل جمعیت شناسی و نفوذ دیجیتالی رو به رشد، پتانسیل گسترده و دست نخورده‌ای برای هنر دیجیتال دارند. کشورهای در حال توسعه مانند هند، برزیل، مالزی و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین، دارای جمعیت جوان و آگاه به فناوری، افزایش درآمد قابل تصرف، افزایش دسترسی به تلفن‌های هوشمند و اینترنت و فرهنگ دیجیتال هستند. 

بهره‌برداری زودهنگام از این بازارها، یک فرصت کلیدی محسوب می‌شود که نیاز به استراتژی‌های ظریف متناسب با زمینه‌های محیطی و فرهنگی دارد.

تغییر قدرت به نفع بازار مدرن هنر دیجیتال

بیایید به نقش هنرمندان نگاه کنیم؛ در آینده بعید نیست که هر اثر هنری که از استودیو خارج می‌شود، همان لحظه توسط هنرمند در بلاک‌چین به ثبت برسد. هنگامی که معامله اتفاق می‌افتد، هنرمند نه تنها حق امتیاز دریافت می‌کند، بلکه می‌داند مالک جدید اثری که خلق کرده چه کسی است. 

این ویژگی به هنرمند اجازه می‌دهد تا مستقل‌تر کار کرده و به طور کامل به گالری‌ها برای تبلیغ یا تایید اعتبار آثارشان اعتماد نکند. در نتیجه هنرمندان از هر قطعه‌ای که می‌فروشند، درآمد بیشتری خواهند داشت. 

به طور سنتی، درآمد حاصل از یک اثر هنری به صورت ۵۰/۵۰ با گالری تقسیم می‌شود. در فضای NFT، تقسیم ۹۰/۱۰ به نفع هنرمندان است. 

کلکسیونرها و خریداران بیشترین تاثیر را از توسعه اکوسیستم هنری جدید خواهند دید. با توجه به اینکه نقش واسطه در بازار هنر دیجیتال در فضای بلاک‌چین کاهش یافته، خریداران در تماس نزدیک‌تر و مستقیم‌تر با هنرمندان خواهند بود. هنگامی که هر اثر هنری در بلاک‌چین ثبت می‌شود، خریداران در خرید آثار اطمینان بیشتری احساس می‌کنند؛ چون قیمت فعلی، قیمت گذشته و قیمت قابل مقایسه را می‌دانند. 

از طرفی دیگر، کلکسیونرهای بیشتری وارد بازار خواهند شد چون اطلاعات مربوط به منشا یک اثر، واضح‌تر و در دسترس‌تر شده است. در حال حاضر فروش آثار هنری در بازار سنتی بسیار دشوار است و همیشه نیاز به واسطه دارد. با استفاده از NFT، فرآیند فروش بسیار ساده‌تر بوده و امکان انجام تراکنش‌های بسیار سریع‌تر را فراهم می‌کند.

مزیت‌های بازار هنر دیجیتال

مزیت های بازار هنری دیجیتال

  • یکی از مهم‌ترین مزایای رشد بازار هنر دیجیتال و به‌خصوص NFT این است که فروش آثار را برای هنرمندان و خرید را برای مجموعه‌داران آسان می‌کند. به عبارتی دیگر، هنرمندان می‌توانند آثار خود را مستقیما با استفاده از NFT به خریداران بفروشند و نیاز به واسطه‌هایی مانند گالری‌ها یا خانه‌های حراج را از بین ببرند. این بدان معناست که هنرمندان بخش بیشتری از سود حاصل از فروش خود را دریافت خواهند کرد و  در عین حال خریداران می‌توانند آثار هنری را با قیمت کمتری خریداری کنند. در ادامه، به دیگر مزیت‌های بازار هنر دیجیتال می‌پردازیم.
    • مدیریت ثروت
    • رشد بازار
    • شفافیت بیشتر
    • منابع درآمد جدید

    چالش‌های NFT در بازار هنر دیجیتال

    به طور قطع NFT پتانسیل زیادی دارد و برای هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای دیجیتال منفعت زیادی همراه داشته، اما بیایید تعدادی از چالش‌های آن را هم بررسی کنیم.

    مقررات وجود ندارد

    فقدان مقررات یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی NFTها در بازار هنر است. در حالی که شبکه‌های بلاک‌چین تا حدی شفافیت را ارائه می‌دهند، در حال حاضر هیچ مقرراتی برای محافظت از خریداران یا فروشندگان در صورت تقلب یا مسائل دیگر وجود ندارد. 

    این امر تعیین این‌که افراد به چه کسی اعتماد کنند و چگونه از دارایی خود محافظت کنند را برای خریداران و فروشندگان دشوار می‌کند.

    نگرانی در مورد محیط زیست

    یکی دیگر از مسائلی که NFTها با آن مواجه هستند، تاثیر زیست محیطی شبکه‌های بلاک‌چین است. فرآیند ایجاد و تایید NFT مقدار قابل توجهی انرژی مصرف کرده و نگرانی‌هایی را در مورد ردپای کربن این فناوری ایجاد می‌کند. این امر به‌ویژه برای هنرمندان و مجموعه‌دارانی که نگران پایداری و اثرات زیست محیطی اقدامات خود هستند، مشکل‌ساز است.

    عدم تجربه فیزیکی

    از آن‌جایی که NFT‌ها فاقد ویژگی فیزیکی هنر سنتی هستند، برخی از مجموعه‌داران ممکن است در سرمایه‌گذاری روی آن‌ها مردد باشند. در حالی که NFT‌ها اصالت و منشا را ارائه می‌دهند، فاقد ارزش پولی هنر فیزیکی هستند. 

    در واقع، برخی از مجموعه‌دارانی که به لمس و نمایش آثار هنری فیزیکی اهمیت می‌دهند، ممکن است جذابیت کمتری در مفهوم NFT پیدا کنند.

    نمونه‌هایی از بهترین بازارهای هنر دیجیتال

    راه و روش‌های مختلفی برای کسب درامد از طریق هنر دیجیتال و بازار آن وجود دارد که یکی از آن‌ها، تبدیل آثار به NFT و فروش آن‌ها است. در ادامه، تعدادی از بازارهای محبوب و قابل اعتماد هنر دیجیتال را نام می‌بریم.

    • اوپن سی (OpenSea)
    • راریبل (Rarible)
    • NBA Top Shot
    • بایننس (Binance)
    • نیفتی گیت وی (Nifty Gateway)
    • سوپر ریر (SuperRare)

    بازار هنر دیجیتال و هوش مصنوعی 

    یکی از جدیدترین پیشرفت‌های فناوری که دنیای هنر دیجیتال را متزلزل کرده و نگرانی ایجاد می‌کند، هوش مصنوعی است. ابزارهای هوش مصنوعی این قدرت را دارند که حجم عظیمی از داده‌ها را ترکیب کنند، برخی از وظایف را به طور خودکار انجام دهند و حتی از اطلاعات موجود در حوزه عمومی برای ایجاد عبارات جدید استفاده کنند.  

    در حال حاضر برخی از هنرمندان هوش مصنوعی را در فعالیت هنری خود گنجانده‌اند و برای کسانی که در دنیای هنر تجاری هستند، ابزارهای بهره‌وری اصلی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال حاضر در حال استفاده هستند. 

    مسئله‌ی هوش مصنوعی و بازار هنر دیجیتال چیزی است که در آن اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد؛ عده‌ای هوش مصنوعی را با خلاقیت بشر در تضاد می‌دانند و برخی هم ادعا می‌کنند این نوع ابزارها باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و برای هنرمندان زمان بیشتری می‌خرد. در هر صورت، هوش مصنوعی مانند بسیاری دیگر از فناوری‌ها، وارد دنیای ما شده و بازار هنر دیجیتال هم از آن در امان نمانده است. 

    چه بر سر بازار هنر سنتی می‌آید؟

    در این بخش از مقاله‌ی بی‌تا آرت، این سوال به‌وجود می‌آید که آیا بازار هنر سنتی کاملا تغییر خواهد کرد یا همه بازیگران آن باید شغل خود را عوض کنند؟ قطعا نه، چون تغییرات در دنیای هنر زمان‌بر است. 

    قطعا هنرمندان هنر دیجیتال جایگزین پیکاسو نخواهد شد؛ در آینده هنر سنتی به کار خود ادامه خواهد داد و هنر دیجیتال به‌عنوان یک رسانه همچنان سهم کوچکی از بازار را تشکیل خواهد داد. با این وجود، مزایای NFT و فناوری بلاک‌چین به کیفیت بازار هنر دیجیتال کمک می‌کند؛ بازاری که عادلانه‌تر، برابرتر و دموکراتیک‌تر است. 

    موسسات هنری می‌توانند از قابلیت‌های جدیدی که NFT و فناوری‌های نوین به ما می‌دهند، با تعامل بهتر با جوامع خود و دادن مالکیت به آن‌ها از طریق مشارکت، بهره‌مند شوند. بدیهی است که همه از چشم‌انداز تغییر در صنعت هنر و بازار آن هیجان‌زده نیستند، اما این تغییر قطعا به نفع اکوسیستم و به‌طور کلی «هنر» خواهد بود.

    آشنایی با بازار هنر دیجیتال

    در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با بخش‌های مختلف بازار هنر دیجیتال آشنا کنیم و شما را قدم به قدم با جوانب مختلف آن همراه کنیم. اگر به هنر دیجیتال و مطالب مرتبط با این حوزه علاقه دارید، با بی‌تا آرت همراه باشید.

همین امروز سرمایه گذاری بدون ریسک را تجربه کنید (کلیک کنید)

 

سوالات متداول

  1. دیجیتال آرت چیست؟ هنر دیجیتال اصطلاحی است که برای خلق آثار هنری از طریق فناوری‌های دیجیتال به‌کار می‌رود. 
  2. بهترین راه برای فروش آثار هنری دیجیتالی چیست؟ یکی از راه‌های ساده برای درآمدزایی از طریق فروش آثار هنری، تبدیل آن‎‌ها به NFT و توکن‌سازی است.

 

مقالات مرتبط

هنر نقاشی چیست؟
هنر

هنر نقاشی

29 آوریل 2024
هنر nft در ایران
هنر

هنر NFT در ایران

9 دسامبر 2024
عرضه اولیه اثر هنری
هنر

عرضه اولیه اثر هنری (IAO)

9 دسامبر 2024
اصطلاحات رایج در حراجی ها
هنر

راهنمای جامع اصطلاحات رایج در حراجی ها

9 دسامبر 2024
معروف ترین حراج های هنری دنیا
هنر

معروف ترین حراج های هنری دنیا

9 دسامبر 2024
هنر عکاسی چیست
هنر

هنر عکاسی چیست؟

9 دسامبر 2024

دسته بندی مقالات

  • تکنولوژی
  • سرمایه گذاری
  • هنر
پلتفرم بی‌تا

بی‌تا امکان فروش آثار هنری به صورت سهامی را در دسترس عموم قرار داده است.
این پلتفرم با بهره‌گیری از تکنولوژی بلاکچین، سرمایه‌های خُرد را به بازار هنر جذب می‌کند. این فرایند، امنیت بالا، شفافیت و انعطاف را برای خریداران و فروشندگان فراهم می‌‌کند.

لینک های مرتبط

  • سامانه بی‌تا
  • بازار بی‌تا
  • قوانین و مقررات

بی‌تا در شبکه های اجتماعی

تماس با ما

شماره تلفن: 02191011958
ایمیل: info@bitaarts.ir
آدرس پشتیبانی تلگرام: BitanftSupport@
آدرس: تهران، چهار راه ولیعصر، روبروی تئاتر شهر، کوچه بالاور، پلاک ۷، ساختمان ابن‌سینا

1402 © تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت اصالت‌سنجی دیجیتال بی‌تا است.

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • خانه
  • بازار ثانویه
  • مجله بی‌تا
  • درباره بی‌تا
    • درباره ما
    • سپیدنامه
    • قوانین و مقررات
    • آثار ثبت شده
  • خرید توکن

1402 © تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت اصالت‌سنجی دیجیتال بی‌تا است.