دیجیتال آرت چیست؟ راهنمای صفر تا صد هنر دیجیتال
دنیای امروز از انواع و اقسام تکنولوژیها اشباع شده و صنایع مختلفی از جمله هنر، دستخوش پیشرفت زیادی شدهاند. از طرفی دیگر، روز به روز میل انسان به سمت دنیای آنلاین و مجازی بیشتر میشود و راحتی بیشتری را طلب میکند. در این مقاله، با بیتا آرت همراه باشید تا با یکی از صنایع رو به پیشرفت دنیای دیجیتال، یعنی دیجیتال آرت و بازار هنر دیجیتال آشنا شوید.
آشنایی با هنر دیجیتال
با در دسترس بودن تمام فناوریهای موجود بهصورت مجازی، منطقی است که هنرمندان از پیشرفتهای دنیای مدرن هنگام خلق هنر استفاده کنند. در واقع، امکاناتی که بهصورت مجازی در اختیار هنرمندان قرار میگیرد، ممکن است چندین برابر بهتر از ابزارهای واقعی برای افراد خلاق کاربرد داشته باشند. با این حال، سوالی که ایجاد میشود این است که هنر دیجیتال دقیقا چیست و به چه اثری دیجیتال آرت گفته میشود؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد و ابعاد مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.
هنر دیجیتال را میتوان بهعنوان یک اصطلاح مبهم و فراگیر در نظر گرفت که برای در برگرفتن هنرهای فناورانه استفاده میشود، اما محدودهای که دارد فراتر از این تعریف کلی است. میتوان گفت هر خلاقیتی که در آن هنرمند از رایانه یا ابزار تکنولوژیک استفاده میکند، تحت عنوان رسانه در نظر گرفته میشود. به عبارتی دیگر، فناوری لزوما نباید عامل اصلی یک اثر هنری باشد تا بهعنوان هنر دیجیتال تلقی شود؛ تا زمانی که یک جنبه تکنولوژی در فرآیند خلق هنر استفاده شود، آن کار دیجیتال محسوب میشود.
دیجیتال آرت در خدمت هنرمندان
هنر دیجیتال که تحت دسته بزرگتر هنر رسانههای جدید قرار میگیرد، هر عمل خلاقانهای است که از فناوری دیجیتال بهعنوان بخشی ضروری از فرآیند هنری استفاده میکند. درست مانند هنرهای زیبای سنتی، هنر دیجیتال سبکهای متعددی را ارائه میدهد که هنرمندان میتوانند از عکاسی دیجیتال، طراحیهای گرافیکی و پیکسل آرت گرفته تا فعالیتهایی مانند هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده کنند. هنر دیجیتال هماکنون شامل تکنیکها و ابزارهای مختلفی است که در نحوه تولید، توزیع و مشاهده آنها همواره تکامل و بهبود اعمال میشود.
توجه داشته باشید که هنر دیجیتال نه تنها از فناوریهای مختلف الکترونیکی استفاده میکند، بلکه به یک محصول نهایی دیجیتال هم منجر میشود. این محصول دیجیتال میتواند یک تصویر باشد، یا یک کلاژ ساخته شده در فتوشاپ و یا یک NFT؛ تمامی این موارد دیجیتال آرت بهحساب میآیند و هر کدام هم بازار مخصوص خود را دارند.
از آنجایی که فناوری دیجیتال با زندگی روزمره ما درهم آمیخته شده و همچنان به پیشرفت خود ادامه میدهد، هر روز راههای جدید و بیشتری برای هنر دیجیتال باز میشود و میتوان گفت جعبه ابزار هنرمندان، امروز گستردهتر از همیشه است.
دیجیتال آرت از چه زمانی شروع شد؟
جالب است بدانید که دیجیتال آرت از لحاظ تاریخ هنر چندان جدید نیست. در واقع این اصطلاح در قرن بیستم در جامعه هنری شکل گرفته و با گذشت زمان توسعه پیدا کرده است. این عبارت با نامهایی از جمله هنر رایانهای، هنر چند رسانهای و هنر سایبری معمولا در طول دهه ۱۹۶۰ تا۱۹۹۰ مورد استفاده قرار میگرفت. از آنجایی که رایانهها در این دوره بسیار بزرگ بوده و برای اکثر افراد جامعه در دسترس نبودند، گسترش هنرهای اینچنینی با سرعت کمی رو به جلو میرفت.
میتوان گفت هنر دیجیتال بهطور رسمی در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد و در این بازهی زمانی، تنها تعداد کمی از هنرمندان در این زمان به ابزارهای جدید دسترسی داشتند. بعدها در دهه ۱۹۷۰، هنرمندان و دانشمندان برای ایجاد آثار هنری کامپیوتری با یکدیگر همکاری کردند. با این حال، تا دهه ۱۹۸۰ بود که اصطلاح هنر دیجیتال برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. محبوبیت فزاینده این رسانه تا دهه ۱۹۹۰ و تا زمان تولد شبکه جهانی وب ادامه یافت.
ظهور دیجیتال آرت
اگرچه اولین تجربیات هنر دیجیتال به دهه ۱۹۸۰ برمی گردد، اما ریشههای آن را میتوان با هنرمندانی مانند فریدر نیک (Frieder Nake)، گروه EAT (تجربیات در هنر و فناوری) و آلن کاپرو (Allan Kaprow) در دهه ۱۹۶۰ جستجو کرد.
در اوایل دهه ۱۹۸۰ بود که هنرمندی به نام هارالد کوهن (Harold Cohen) با گروهی از مهندسین برنامه رنگ آمیزی به نام AARON را اختراع کرد. AARON یک ماشین روباتیک بود که نقاشیهای انتزاعی میکشید و برای کشیدن نقاشیهای بزرگ، ورقهای کاغذ روی زمین قرار میگرفتند.
پس از مدتی این دستگاه کاربردی دستخوش تغییراتی شد و قادر به تقلید اشکال از طبیعت بود. در دهه ۹۰، دستگاه AARON شروع به پیادهسازی رنگ در نقاشیها کرد. جالب است بدانید کوهن این ماشین را فقط ابزاری برای بیان خود میدانست و خلاقیت خود را در خلق آثار با استفاده از AARON زیر سوال نمیبرد.
در دهه ۱۹۹۰ با معرفی رایانههای شخصی، پیشرفت در فناوری دیجیتال و ظهور اینترنت اتفاقات زیادی افتاد و میتوان گفت دنیا برای همیشه تغییر کرد. این پیشرفتها نه تنها آزادی خلاقیت بیشتری را در اختیار هنرمندان قرار داد، بلکه راههای جدیدی را برای تجربه هنر با علاقه فزاینده ارائه کرد. هنوز هم این راه ادامه دارد و حالا که در قرن بیست و یکم هستیم، NFT (توکنهای غیر قابل تعویض) به مسیر پیشرفت صنعت هنر دیجیتال اضافه شده است.
آیا هنر دیجیتال واقعا هنر بهحساب میآید؟
با وجود آن که پیدایش دیجیتال آرت آنقدر هم جدید نیست، مردم اغلب تمایل دارند مشروعیت آن را زیر سوال ببرند. سوال این است که آیا میتوان آثار اینچنینی را یک هنر واقعی در نظر گرفت؟ جواب بله است. عدهای استدلال میکنند که رسانه و آثار مجازی را نمیتوان هنر واقعی در نظر گرفت؛ چون به صورت فیزیکی با دست ساخته نشده و یک دستگاه آن را خلق کرده است.
همچنین گفته شده که ماهیت نامحدود هنر دیجیتال مانع از اصالت آن میشود. در واقع، آثار هنری دیجیتال را میتوان بارها و بارها کپی کرد و ردی تقریبا غیر ممکن در اثر اصلی باقی گذاشت. در جواب این مسئله، باید بگوییم که ظهور NFT این مشکل را حل کرده است.
وقتی هنرمندان دیجیتال تصمیم میگیرند آثار خود را به NFT تبدیل کنند، از پلتفرمهایی استفاده میکنند که آثار هنری آنها را بهصورت منحصربهفرد احراز هویت و مینت میکنند. این موضوع به هنرمند اجازه میدهد تا مالکیت آثار هنری خود را کنترل کند. در مورد اینکه آیا هنر دیجیتال بهعنوان هنر واقعی محسوب میشود یا خیر، بحثها و نظرات مختلفی وجود دارد.
هنوز هم کسانی هستند که تنها محصولاتی که اقلام فیزیکی هستند و جسم دارند را “واقعی” تلقی میکنند و هیچ ارزشی برای آثار مجازی قائل نیستند. با این وجود، هنر دیجیتال را میتوان هنر واقعی نامید؛ چون کمابیش همان تکنیکها و مهارتهای خلاقانهای را میطلبد که هنر سنتی به آن نیاز دارد. هنر، هنر است و هدف اصلی هنر بیان احساسات هنرمند بدون توجه به محدودیتها است.
چرا دیجیتال آرت محبوبیت زیادی دارد؟
امروزه هنر دیجیتال در بین جوامع مختلف محبوبیت زیادی پیدا کرده و افراد بیشتری به آن جذب میشوند. در ادامه به مزیتهای اصلی این صنعت رو به رشد میپردازیم.
انعطافپذیری: امروز تقریبا هر کسی قادر است وارد دنیای هنر دیجیتال شود. تنها چیزی که نیاز است، دانش فنی و مهارت خلاقانه بهحساب میآید. همچنین برخی از خلاقان از این فناوری برای تقویت آثار هنری سنتی و فیزیکی خود استفاده میکنند. یک نقاش میتواند کار خود را در یک نرمافزار دیجیتال آرت آپلود کند تا یک اشکال را بهبود بخشد، یک سایه را عمیقتر کرده یا یک رنگ کاملا جدید اضافه کند.
دسترسی: از لحاظ معیارهای دسترسی، تمامی افراد جامعه قادر هستند از ابزارها استفاده کنند. در واقع، این ابزارها توسط افراد متخصصی توسعه یافتهاند تا حداکثر میزان دسترسی را به کاربران ارائه دهند.
بودجه: امکان خلق آثار مختلف در انواع دستگاههای هوشمند از جمله گوشیهای موبایل و کامپیوترها وجود دارد. اگرچه برای شروع کار حداقل امکانات مورد نیاز است، اما ارتقای تجهیزات نسبت به نیاز کاربر خواهد بود و اجباری نیست.
بهرهوری: در دنیای واقعی اگر به یک اثر هنری فیزیکی صدمه زدید یا در مسیر خلق اشتباهی کردید، ممکن است مجبور شوید دوباره شروع کنید. این در حالی است که با ابزارهای دیجیتال میتوانید اشتباهات خود را تصحیح کرده و خسارتی متحمل نشوید.
زیباییشناسی: هنر دیجیتال دنیایی وسیع از فرصتهای زیبایی شناختی را در رسانههای دو بعدی یا سه بعدی باز میکند. تقریبا برای هر ایده خلاقانهای که دارید، ابزارهایی وجود دارد.
فضا و زباله: هنرمندان سنتی معمولا به یک استودیو پر از بوم و رنگ نیاز دارند. با هنر دیجیتال میتوانید با یک تبلت شروع کرده و در هر مکان و زمانی یک اثر هنری خلق کنید. همچنین زبالهی بسیار کمتری ایجاد خواهید کرد.
سرعت: با کمک ابزارهای مختلف میتوانید با سرعت بالا و در کمترین زمان ایدهی خود را پیاده کنید. همچنین لازم نیست نگران پرکردن مجدد پالتها و شارژ ابزارهای چند بار مصرف سنتی باشید.
معرفی انواع هنر دیجیتال
در ادامه، بیتا آرت شما را با رشتههای مختلف هنر دیجیتال آشنا میکند. البته این لیست بسیار گسترده است و تخصصهای مختلفی از ترکیب این رشتهها وجود دارد. بهعنوان مثال، بسیاری از هنرمندان برای ایجاد یک تصویر پایه برای نقاشی دیجیتال خود، مدلسازی یا مجسمهسازی به صورت سهبعدی انجام میدهند و دو رشتهی مختلف را ترکیب میکنند.
-
نقاشی و طراحی دیجیتال
نقاشی دیجیتال یکی از تخصصهای رو به رشدی است که افراد زیادی در آن مهارت دارند و از طریق آن درآمد کسب میکنند. این رشته اغلب برای کارهای تصویرسازی بهویژه در ژانرهای فانتزی و علمی تخیلی برای بازیها، فیلمها و کتابها استفاده میشود.
میتوان گفت نقاشی دیجیتال از نقاشی سنتی مانند نقاشی رنگ روغن، اکریلیک و آبرنگ تقلید میکند. شما در نقاشی دیجیتال از ابزارهایی مثل قلم نوری، تبلت یا آیپد استفاده کرده و از نرمافزارهای هنری مانند ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)، کلیپ استودیو پینت (Clip Studio Paint)، کریتا (Krita) یا پروکریت (Procreate) استفاده میکنید.
در نقاشی و طراحی دیجیتال هنرمند قلم را مانند قلم مو روی تبلت حرکت میدهد. نرم افزار رایانه آنها این حرکت را بهعنوان یک ضربه قلم دیجیتال روی بوم دیجیتالی که از پیکسلها تشکیل شده است، تفسیر میکند. در نهایت کاربر میتواند هرآنچه میخواهد را ویرایش و تغییر دهد.
-
هنر وکتور
هنر وکتور نتیجه نهایی مشابه نقاشی دیجیتال را ایجاد میکند، اما از لحاظ زیباییشناسی با آن تفاوت بسیاری دارد. این نوع هنر اغلب روی تیشرتها، لوگوها و عناصر گرافیکی استفاده میشود.. به زبان ساده، هنرمندان وکتور بهجای اینکه با قلم مو یا مداد، مانند نقاشی دیجیتال خطوطی مبتنی بر پیکسل ایجاد کنند، نقاطی را برای نرم افزار تعیین میکنند تا یک خط یا شکل بین آنها بکشد. سپس هنرمند میتواند صافی یا منحنی آن خط یا لبههای شکل را دستکاری کرده و شکلها را با رنگهای ثابت یا شیب پر کند.
خطوط و اشکال زیادی وجود دارند که میتوانند برای ساخت یک اثر هنری کافی باشند. این کار با استفاده از نرمافزاری مانند ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator) انجام میشود. هنر وکتور معمولا مرز بین طراحی گرافیک و هنر را محو میکند؛ چون معمولا مانند طراحی گرافیک دارای هسته بسیار قوی ترکیببندی، طراحی شکل و تئوری رنگ است.
بزرگترین مزیت هنر ساخته شده با وکتور این است که میتوان اندازه آن را به بزرگ یا کوچک تغییر داد و همچنان واضح و تمیز خواهد بود. نقاشی دیجیتال مبتنی بر پیکسل این تجمل را ندارد و با تغییر اندازه احتمالا از کیفیت آن کاسته میشود.
-
مدلسازی سه بعدی
مدلسازی سه بعدی برای ایجاد یک تصویر دیجیتالی سه بعدی از شخصیتها، محیطها و اشیاء برای استفاده در مواردی مانند فیلمها، بازیها و تصاویر استفاده میشود. در طول فرآیند مدلسازی سه بعدی، میتوانید اندازه، شکل و بافت یک شی را تعیین کنید. این فرآیند با نقاط، خطوط و چند ضلعیها برای ایجاد اشکال سه بعدی در نرم افزار کار میکند.
جالب است بدانید گرافیک تقریبا تمام بازیهای مدرن با استفاده از مدلسازی سهبعدی توسعه یافتهاند. همچنین بیشتر جلوههای ویژه برای فیلمها، نمایشهای تلویزیونی، ماکتهای معماری و بسیاری کاربردهای دیگر از طریق این هنر دیجیتال ساخته شدهاند. نرم افزارهای رایج مدلسازی سه بعدی شامل تریدیمکس (3DMax)، مایا (Maya) و بلندر (Blender) است و بهطور معمول این اسامی استفادهی بیشتری دارند.
-
مجسمهسازی سه بعدی
شکل جدیدتر مدلسازی سه بعدی، مجسمه سازی سه بعدی است که برای تقلید از روش سنتی مجسمهسازی با چیزی شبیه خاک رس طراحی شده است. درست مانند مجسمهسازی در زندگی واقعی، هنرمندان با یک بلوک ساده از خاک رس دیجیتال شروع میکنند و آن را فشار داده و به شکل دلخواه درمیآورند. درست مانند مجسمهسازی سنتی، افراد میتوانند هر زمان که بخواهند خاک رس دیجیتال را اضافه و کم کنند یا آن را با ابزارهای مخصوص شکل دهند.
از آنجایی که مجسمهسازی سه بعدی برای ایجاد اشکال ارگانیک کمی سریعتر از مدلسازی سه بعدی است، اغلب برای مجسمهسازی شخصیتها و موجودات استفاده میشود. شناخته شدهترین برنامه برای مجسمهسازی سه بعدی زیبراش (Zbrush) است، اما نرمافزار رایگان و متن باز (Blender) بهدلیل قابلیتهای مجسمهسازی سه بعدی خود شهرت زیادی به دست آورده و برای هنر دیجیتال مورد استفادهی افراد حرفهای قرار میگیرد.
-
نقاشی مات و دستکاری عکس
نقاشی مات شبیه به نقاشی دیجیتال است، اما در آن از عکسها و گاهی اوقات مدلسازی سهبعدی برای ایجاد مناظر و محیطهای فوتورئالیستی استفاده زیادی میشود. نقاشی مات اغلب در فیلمها مورد استفاده قرار میگیرد؛ زمانی که صحنهای باید دارای پسزمینهای واقعگرایانه باشد که فیلمبرداری در آن بسیار گران یا غیرممکن است.
هنرمندان این رشته از هنر دیجیتال با استفاده از عکسها، مدلسازی سهبعدی و تکنیکهای نقاشی دیجیتال در نرمافزاری مانند فتوشاپ، پسزمینهای ایجاد میکنند که بهطور یکپارچه با فیلمهای لایو اکشن واقعی ترکیب میشود. این تکنیکها به اکثر فیلمهای مدرن این امکان را میدهند که مناظر وسیع و صحنههای شگفتانگیزی داشته باشند.
این هنر دیجیتال خارقالعاده بوده و همچنان بهطور متقاعدکنندهای واقعگرایانه بهشمار میرود. دستکاری عکس یا Photo Manipulation با نقاشی مات ارتباط نزدیکی دارد. تکنیکها و هدف آن بسیار شبیه به نقاشی مات است و با استفاده از عکسها، آثار سه بعدی و نقاشیها برای ساخت تصاویر از آن استفاده میشود. این نوع دیجیتال آرت معمولا برای ایجاد هنر مبتنی بر شخصیت برای چیزهایی مانند جلد کتاب استفاده میشود.
-
پیکسل آرت
پیکسل آرت نوعی از هنر دیجیتال شمرده میشود که به دلیل ضرورت دوران به وجود آمد؛ زمانی که بازیها به گرافیک نیاز داشتند، اما روی سختافزاری که برای نمایش هنرهای پیچیده به اندازه کافی قدرتمند نبود، اجرا میشدند. هنرمندان بازی یا گیم دیزاینرها مجبور شدند کاراکترها و اشیاء را به شکلهای بسیار ساده به تصویر بکشند که اکنون بهعنوان پیکسل آرت شناخته میشود. این هنر دیجیتال از بلوکهای رنگی که پیکسل نامیده میشود، ساخته شده است. این تصاویر معمولا با پالتهای رنگی محدود ساخته شده و هر بلوک به اندازه ۸×۸ یا ۱۶×۱۶ پیکسل ایجاد میشود.
پیکسل آرت هنرمند را مجبور میکند تا در مورد نحوه طراحی هر اثر هنری، بهصورت هوشمندانه عمل کند. تصاویر پیکسل آرت را میتوان در نرمافزار هنر دیجیتال معمولی مانند فتوشاپ یا کریتا ساخت. با این وجود، مجموعه کوچکی از نرم افزارها وجود دارد که بهطور خاص برای ساخت پیکسل آرت طراحی شدهاند.
از سوی دیگر، با وجود این که امروزه بازیها پیشرفت زیادی کردهاند و میتوانند هنرهای بسیار پیشرفتهتری داشته باشند، اما بسیاری از بازیها از پیکسل آرت استفاده میکنند؛ چون فرآیند ساخت آن نسبتا سریع و مقرونبهصرفه است و یک فضای نوستالژی خاطرهانگیر به کاربر میدهد.
-
انیمیشن دو بعدی
انیمیشن دوبعدی برای ایجاد توهم حرکت در هنر دو بعدی استفاده میشود که تقریبا در همه کارتونها، بازیها و وبسایتها یک فرآیند ضروری است. به طور کلی انیمیشن دو بعدی به دو نوع اصلی تقسیم میشود؛ اسپرایت یا فریم محور و اسکلتی.
در انیمیشنهای مبتنی بر فریم، اشیاء چندین بار ترسیم میشوند که هر نقاشی کمی نسبت به نقاشی قبلی تغییر میکند. هنگامی که این تصاویر با سرعت و به ترتیب پخش میشود، تغییرات در نقاشیها باعث میشود که جسم ترسیم شده در حال حرکت دیده شود. کشیدن تعداد زیادی فریم در ثانیه این روش را به یک تکنیک پرزحمت تبدیل میکند.
در انیمیشنهای مبتنی بر اسکلت، استخوانها بهصورت جداگانه حرکت میکنند؛ دقیقا مانند اسکلتی که از استخوانها تشکیل شده است. انیماتور تصمیم میگیرد که هر استخوان در هر نقطه از زمان کجا حرکت کند. معمولا اینکار نسبت به انیمیشنهای مبتنی بر فریم کار کمتری دارد، اما میتواند نتایج مصنوعی بیشتری داشته باشد.
انیمیشن دوبعدی در حالی که ارتباط نزدیکی با سایر هنرهای دیجیتال مانند نقاشی دیجیتال و پیکسل آرت دارد، یک رشته بزرگ با مجموعهای از مهارتهای اساسی است. یکی از نرمافزارهای انیمیشن دو بعدی محبوب، نرم افزار ادوبی انیمیت (Adobe Animate CC) است که قبلا با نام فلش (Flash) شناخته میشد.
-
انیمیشن سه بعدی
انیمیشن سه بعدی هم مانند انیمیشن دو بعدی مبتنی بر اسکلت است و برای ایجاد حرکت در شخصیتها، موجودات و وسایل نقلیه توسط مدلسازان و مجسمهسازان سه بعدی استفاده میشود. درست مانند انیمیشن دو بعدی مبتنی بر اسکلت، به بخشهایی از شی سهبعدی استخوانهایی داده میشود. انیماتور با حرکت هر یک از این استخوانها، در لحظات خاصی از زمان باعث میشود تا جسم سه بعدی در حرکت باشد.
انیمیشن سه بعدی در بیشتر بازیهای مدرن و همچنین در فیلمها و نمایشهای تلویزیونی برای جان بخشیدن به شخصیتها و موجودات استفاده میشود. درست مانند انیمیشن دو بعدی، انیمیشن سه بعدی یک رشته پیچیده با مجموعهای از مهارتهای اساسی است.
به همین دلیل در یک پروژه حرفهای، مدلها و مجسمهها قبلا توسط هنرمندان دیگر ساخته میشوند. در نهایت این بخشها به انیماتور داده میشود تا او آنها را متحرک کند. مایا، تریدیمکس و بلندر همگی نرمافزارهایی هستند که برای ساخت انیمیشنهای سه بعدی استفاده میشوند.
دستهبندی هنرمندان دیجیتال آرت
همانطور که تا این لحظه متوجه شدید،هنر دیجیتال بسیار وسیع است و به رشتههای مختلفی تقسیمبندی میشود. هنرمند نسبت به رشتهای که انتخاب کرده، تعیین میکند که وارد چه حوزهای شود و چه مهارتهایی را کسب کند. هرکدام از متخصصین دیجیتال آرت بهطور مشخص در رشتهی خود پیشرفت میکنند در نهایت به یک هنرمند تبدیل میشوند. در ادامه، انواع هنرمندان زیرمجموعه دیجیتال آرت را به شما معرفی خواهیم کرد.
کانسپت آرتیست (Concept Artist)
هنرمندان مفهومی یا همان کانسپت آرتیستها، افرادی هستند که طراحی شخصیتها، موجودات و محیطها را در سطح مفهومی بررسی میکنند. این رشته در بخش طراحی شخصیت طرفداران بیشتری دارد و تعداد کمتری از کانسپت آرتیستها به طراحی محیط علاقه نشان میدهند. بهعنوان یک هنرمند مفهومی، شما یکی از اولین کسانی هستید که تفسیر بصری یک جهان خلاقانه را نشان میدهد؛ بنابراین این نوع دیجیتال آرت مسئولیت و مهارت زیادی میطلبد.
همچنین یک کانسپت آرتیست از داراییهای سنتی و دیجیتالی برای خلق یک دنیا و شخصیتها استفاده میکند. لازم به ذکر است که کانسپت آرتیستها معمولا روی موضوعات زیر کار میکنند:
- بازیهای ویدیویی
- استوریبرد برای فیلم
- کتابها
- لباس و مد
- کانسپت موجودات و شخصیتها
تصویرگر (Illustrator)
تصویرگران با ایجاد تصاویری برای کتابها، بازیها و موارد دیگر، داستانها را زنده میکنند. بهعنوان یک تصویرگر دیجیتال، شما باید ایدههایی را برای تصویرسازی مفهومسازی کرده، آنها را ترسیم و از پایه طراحی میکنید. اگرچه تصویرسازی تمایل به داشتن یک سبک مشخص دارد، اما انواع مختلفی از سبکهای تصویرسازی وجود دارد. یک تصویرگر معمولا برای موارد زیر میتواند آثار جالبی ارائه کند:
- کتابها
- مجلات
- وبسایتها
- تصاوير متحرک
- بازیها
- رمانهای گرافیکی
- کمیک
طراح شخصیت (Character Artist)
یکی از مشاغل مورد علاقه هنرمندان دیجیتال، طراحی شخصیت یا کاراکتر دیزاین است. یک طراح شخصیت چه در دنیای دیجیتال و چه در دنیای سنتی، شخصیتهایی با داستان و شخصیت خلق میکند. آنها ویژگیها، نقش و سبک بصری کاراکتری را که طراحی میکنند، در نظر میگیرند. همچنین هنرمندان دو بعدی و سه بعدی قادر هستند بهعنوان یک طراح شخصیت مشغول به کار شوند. هنرمندانی که به طراحی شخصیت علاقه دارند، میتوانند در موارد زیر فعالیت کنند:
- فیلمهای انیمیشن
- کمیک
- رمانهای گرافیکی
- بازیهای ویدیویی
طراح محیط (Environment Artist)
اگر میخواهید محیطهای متفاوت را در دنیای هنر دیجیتال خلق کنید، میتوانید بهعنوان طراح محیط فعالیت خود را شروع کنید. طراحان محیط در ایجاد فضاهای واقعگرایانه برای انواع مختلف پروژهها تخصص دارند. آنها بر ایجاد مناظر مختلف، روی پس زمینههایی تمرکز میکنند که به داستانسرایی بصری پروژه کمک میکند. این دیجیتال آرتیستها میتوانند در پروژههای زیر مشغول به کار شوند:
- بازیهای ویدیویی
- فیلم و انیمیشن
- واقعیت مجازی
- پارکهای موضوعی
- تبلیغات و بازاریابی
انیماتور (Animator)
انیماتورهای هنر دیجیتال شخصیتها، اشیاء و کل صحنه را از طریق انیمیشنسازی زنده میکنند. آنها از نرمافزارهای مختلف انیمیشن استفاده میکنند و تکنیکهای مهمی را برای پیادهسازی تصاویر متحرک بهکار میگیرند. میتوان گفت ایجاد انیمیشن از طریق جلوههای بصری به یک انیماتور ماهر نیاز دارد.
این روزها افراد بیشتری جذب این مهارت میشوند و میخواهند یک انیماتور موفق بهحساب بیایند. فرصتهای زیادی در اختیار انیماتورها قرار میگیرد، از جمله:
- انیمیشنهای دو بعدی و سه بعدی
- جلوههای بصری (VFX)
- نقاشی متحرک
- انیمیشن استاپ موشن (Stop Motion)
- ریگر کاراکتر (Character Rigger)
مدلساز سه بعدی (3D Modeler)
مدلسازان سه بعدی از نرمافزارهای مختلف کامپیوتری برای ایجاد مدلهای سه بعدی از اشیا، شخصیتها، محیطها، وسایل و موارد دیگر استفاده میکنند. میتوان گفت دنیای خلق آثار سه بعدی قدم بسیار بزرگی برای هنرمندان دیجیتال بهحساب میآید. با این حال، کار کردن در این فضا میتواند بسیار جالب و هیجانانگیز باشد. مدل سازهای سه بعدی تمایل دارند روی موارد زیر کار کنند:
- پراپها (Props)
- مدل شخصیت برای فیلمها و بازیها
- پرینت سه بعدی
- محصولات سه بعدی
- مدلهای معماری
- ریگ کردن شخصیت
- واقعیت مجازی (VR)
طراحان گرافیک (Graphic Designer)
طراحان گرافیک از دیگر افرادی هستند که در حوزه دیجیتال آرت فعالیت میکنند. آنها طرحهایی را ایجاد میکنند که جذاب هستند و ایدههای خاصی را برای انواع رسانهها به اشتراک میگذارند. آنها همچنین تمایل دارند روی برندسازی، بازاریابی و تجربیات کاربری کار کنند. در عین حال، امکانات زیادی هم برای یک گرافیک دیزاینر وجود دارد. برخی از گزینهها برای مشاغل مرتبط با طراحی گرافیک عبارتاند از:
- طراح هویت بصری
- طراح چاپ
- طراح وب
- طراح UI / UX
- هنرمند بازی
- طراح آیکن
- کار به صورت فریلنس
هنرمند استوریبرد (Storyboard Artist)
هنرمندان استوریبرد بر ایجاد سکانسهای بصری جذاب برای بینندگان تمرکز کرده و آنها را در مسیر داستان همراهی میکنند. آنها تصاویر تکی را در یک سکانس به نام استوریبرد خلق میکنند که جریان صحنه به صحنه، زوایای دوربین و حرکات شخصیت را به نمایش میگذارد.
استوریبردها اساسا طرحهایی هستند که بقیه اعضای پروژه برای مراحل بعدی، از آنها استفاده میکنند؛ بنابراین کار یک استوریبرد آرتیست بسیار اهمیت دارد. برخی از گزینههای شغلی برای هنرمندان استوریبرد عبارتاند از:
- هنرمند داستان فیلم
- آگهیهای بازرگانی تلویزیون
- بازیهای ویدیویی استوریبردینگ
- هنرمند کتاب مصور
هنرمند جلوههای بصری (VFX)
هنرمندان VFX از نرمافزارهای مرتبط برای تقویت و ایجاد جلوههای بصری برای چندین نوع محصول رسانهای استفاده میکنند. آنها جلوههای بصری را برای فیلمها، نمایشهای تلویزیونی، بازیهای ویدیویی و موارد دیگر ایجاد کرده و نقش مهمی در پروژه دارند. میتوان گفت بهعنوان یک هنرمند جلوههای بصری، وظیفه شما این است که داستانسرایی و بیان کلی صحنه را تقویت کنید. یک هنرمند VFX میتواند در موضوعات زیر فعالیت داشته باشد:
- کامپوزیتینگ (Compositing)
- بازی ویدیویی
- شبیهسازی ذرات و سیالات
- سرپرست VFX
- موشن کپچر (MoCap)
- پیشنمایش (Previs)
طراح UI / UX
اگر از ایجاد رابطهای دیجیتالی که کاربرپسند و از نظر زیباییشناختی دلپذیر هستند لذت میبرید، طراح UI/UX برای شما کار مناسبی است. طراحان UI/UX بر تجربه کاربری رسانههای مختلف ( معمولا رسانههای دیجیتال) تمرکز میکنند. یک طراح UI/UX باید اطمینان حاصل کند که کاربر میتواند بدون زحمت در پروژه، برنامه یا وبسایت حرکت کرده و از آن استفاده کند.
به عبارتی دیگر، رابط کاربری (User interface) یا همان UI به تعامل، ظاهر و احساس یک صفحه محصول یا صفحه وب اشاره دارد. در حالی که تجربه کاربر (User Experience) یا همان UX تجربه کلی کاربر با محصول یا وبسایت را پوشش میدهد. برخی از گزینه های شغلی برای طراحان UI/UX عبارتاند از:
- طراح UI
- طراح UX
- طراح وب
- طراح اپلیکیشن موبایل
- طراح محصول
- طراح UI/UX بازی
- طراح UI/UX واقعیت افزوده (AR)
مزیت دیجیتال آرتیست بودن چیست؟
هنر دیجیتال مانند هر صنعت دیگری، چالشها و مزیتهای خود را بههمراه دارد. کسانی که دیجیتال آرتیست هستند، میتوانند در این حرفه بهخوبی پیشرفت کرده و مسیر موفقی را طی کنند. در ادامه به تعدادی از مزیتهایی هنرمندان بهواسطهی دیجیتال آرتیست بودن بهدست میآورند، میپردازیم.
افزایش بهرهوری
امروزه رسانههای دیجیتال مسئولیت اشتراکگذاری هنر و دریافت بازخورد را برعهده گرفتهاند و به هنرمندان برای دیده شدن کمک زیادی میشود. در واقع، شما میتوانید هنر خود را با استفاده از فایلهای مجازی، در شبکههای اجتماعی یا نمایشگاههای آنلاین به نمایش بگذارید.
اگرچه ملاقات حضوری گاهی اوقات برای بازخورد گرفتن مطمنتر است، اما هنر دیجیتال خطر گم شدن یا خراب شدن آثار را از بین میبرد. همچنین اگر مشتریان شما بخواهند چیزی اصلاح یا اضافه شود، هنر دیجیتال بدون مشکل میتواندانجام آن را آسانتر کند.
همسویی صنعت
هنر دیجیتال در مسیر استانداردهای صنعت پیش میرود؛ به این معنی که اکثر کسب و کارها به سمت هنر دیجیتال میروند و هنر سنتی کمرنگتر شده است. البته لازم به ذکر است که هنر سنتی هنوز هم ارزش زیادی دارد و به مرحلهی منسوخ شدن نرسیده است.
با این حال، بازار هنرهای دیجیتالی مثل انیمیشن و تصویرسازی با پیشرفت فناوری همچنان در حال رشد هستند. این صنعت خلاق، از هنرمندان و طراحان میخواهد تا به مهارت و تجربههای خود اضافه کنند و در عوض، مسیری روشن و پر از فرصت در اختیار آنها قرار میگیرد.
افزایش گزینههای شغلی
همانطور که اشاره کردیم، مهارت در هنر دیجیتال میتواند فرصتهای زیادی را برای علاقهمندان ایجاد کند و به طور کلی، بازار کار ایدهآلی دارد. نیاز به هنرمندان دیجیتال در انواع پروژهها وجود دارد و بسیاری از محصولات به تصویرگر، طراح شخصیت، استوریبرد آرتیست و مدیر طراحی متکی هستند. در دنیای هنر دیجیتال، فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد و همانطور که از پیشرفت تکنولوژی مشخص است، این نیاز در آینده بیشتر هم میشود و به سرزمینهایی که کمتر پیشرفت کردهاند، میرسد.
چه بخواهید روی یک پروژه بزرگ با صدها نیروی کار همکاری کنید و چه بخواهید به عنوان یک هنرمند مستقل، پروژههای شخصی خود را جلو ببرید، راه یک دیجیتال آرتیست باز است و از او و مهارتی که دارد، استقبال میشود.
بررسی بازار هنر دیجیتال
فناوری دیجیتال بهطور مداوم چشماندازهای جدیدی را برای هنر باز میکند و در طول تاریخ، این فضا گسترهتر شده است. برای هنرمندانی که مایل به کشف رسانههای جدید هستند، امکانات برای بیان خلاق بیپایان بوده و اینترنت جزء مهمی از آن محسوب میشود. علاوه بر این، هنر دیجیتال به طور اساسی روش مشاهده، لذت بردن و به اشتراکگذاری هنر را تغییر داده است؛ چون میتوان آن را به راحتی از طریق انواع مختلف دستگاههای دیجیتال منتقل کرد.
پتانسیل مخاطبین جدید و قدیمی به هنرمندان این قدرت را داده است تا مشاغل خود را بسازند و آثار خود را بدون نیاز به نمایندگی معرفی کنند. با این حال، به تازگی لایه دیگری در هنر دیجیتال وجود دارد که توجه فزایندهای، به این نوع فعالیت هنری ابراز میکند. فضایی که اخیرا تحت عنوان بازار هنر دیجیتال ایجاد شده، به ارزش پولی و مالکیت هنر دیجیتال مربوط میشود.توسعه فناوری بلاکچین، ارزهای رمزنگاری شده و توکنهای غیرقابل تعویض به مالکیت آثار هنری کمک بسیاری کرده و به آن معنی جدیدی داده است.
بازار هنر دیجیتال و دنیای NFT
طبق آمار، بازار NFT تنها در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۳۰۰ درصد رشد داشته است. همانطور که گزارش شده، فروش NFT هنرهای رمزنگاری و کلکسیونی در سال ۲۰۲۱ به ۳.۵ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه با بازار هنر سنتی، بازار NFT مزایای خاصی مانند قابلیت زنده بودن برای آثار دیجیتال بهعنوان هنر و دارایی، اصالت و شفافیت، احراز هویت دقیقتر، ارزانتر و سریعتر و همچنین حق امتیاز برای فروشهای آتی را ارائه میدهد؛ زمینهای که به هنرمندان سراسر دنیا، موقعیت بینظیری میدهد. موقعیتی که در مقایسه با سیستم سنتی که ممکن است در آن هیچ درآمدی از فروش بازار ثانویه کسب نشود، بهتر عمل میکند.
با این حال، بزرگترین انقلاب NFT در صنعت هنر مربوط به مالکیت هنر دیجیتال است. اگرچه بسیاری استدلال میکنند که داشتن یک اثر هنری دیجیتال با کپیهای زیاد بیمعنی بوده و برای همه قابل دسترسی است، اما وقتی نوبت به بازار میرسد، داشتن یک اثر هنری اصیل، چه فیزیکی و چه دیجیتال، با جنبههای پولی و اجتماعی همراه خواهد بود. به هر حال باید قبول کرد که داشتن نسخه چاپی از نقاشی پیکاسو با داشتن نقاشی اصلی آن قابل مقایسه نیست. این موضوع چیزی است که بازار هنر NFT را بسیار ارزشمند میکند.
هنر دیجیتال در بازار هنر مدرن و درآمدزایی هنرمندان
بازارهای آنلاین توانسته درآمد هنرمندان را در سراسر جهان افزایش دهد. پیش از این، بالا رفتن از نردبان درآمد برای هنرمندان، یک نوع مبارزه و حتی یک رویا بود.این در حالی است که با آغاز کار پلتفرمهای Web3، راههای جدیدی برای دیجیتال آرتیستها باز شد.
هنرمندان اکنون آثار هنری دیجیتال خود را بهعنوان NFT در بازارهای مختلف آنلاین میفروشند. برای بسیاری از هنرمندان، به ویژه هنرمندان مناطق حاشیهنشین و کشورهایی که از نظر فرهنگی، هنر در آن جایگاه کم ارزشتری دارد، هنر دیجیتال شکاف نابرابری را شکسته و سطح فقر را به میزان زیادی کاهش داده است.
بازار هنر دیجیتال هم برای هنرمندان و هم برای کلکسیونرها یک مسیر برد برد است. امروزه، هر دو گروه ترجیح میدهند از واسطههایی در گذشته وجود داشت، عبور کنند و روند خرید و فروش با سادگی بیشتری اتفاق بیفتد. امروزه هنرمندان میتوانند به همان اندازه که مجموعهداران میتوانند به هنر دست یابند، از کار خود درآمدزایی کنند.
هنر دیجیتال در واقع به بخش جداییناپذیری از فرهنگ معاصر تبدیل شده و نقشهایی را ایفا میکند که هنر متعارف و سنتی نمیتواند انجام دهد. ادغام فناوری با هنر متعارف، درهای خلاقیت را باز کرده و غیرممکنها را همراه با گام برداشتن به سوی اجرای اهداف بلندمدت، ممکن کرده است. با نگاه به آینده، تنها میتوانیم انتظار داشته باشیم که نقش هنر دیجیتال در فرهنگ معاصر به طور تصاعدی افزایش یابد.
لازم به ذکر است که در حال حاضر پلتفرمهای مختلفی برای فروش هنر دیجیتال وجود دارد؛ اوپن سی (OpenSea)، نیفتی گیتوی (Nifty Gateway)، راریبل (Rarible) و سوپر ریر (SuperRare) تنها تعدادی از این فروشگاههای آنلاین معتبر هستند. استفاده از این پلتفرمها بسیار ساده است و سعی شده تا رابط کاربری مناسبی داشته باشند.
ابزارهای دیجیتال آرت
امروزه ابزارهای مختلفی وجود دارند که هر دیجیتال آرتیست نسبت به نیاز خود میتواند از آنها استفاده کرده و هنر خود را به نمایش بگذارد. سختافزار، نرمافزار، پلاگین و سیستمهای زیادی هستند که هر هنرمند در طول فرآیند خلق اثر هنری خود، از آنها استفاده میکند. در ادامه، به هر کدام از ابزارهای اصلی دنیای وسیع دیجیتال آرت میپردازیم.
سخت افزار
برای حضور در هنر دیجیتال، هنرمندان به ابزارهای سخت افزاری خاصی نیاز دارند. این ابزارها میتوانند شامل رایانه یا تبلت با قدرت پردازش کافی، یک تبلت یا نمایشگر قلم گرافیکی یا همان قلم نوری، یک قلم حرفهای با حساسیت فشار و یک مانیتور با وضوح بالا برای نمایش دقیق رنگ باشند. میتوان گفت سرمایهگذاری روی سختافزار با کیفیت، تجربه مناسبی از هنر دیجیتال را تضمین میکند.
نرم افزارهای کاربردی
نرمافزارهای متعددی به جنبههای مختلف هنر دیجیتال پاسخ میدهند و هرکدام برای رشتهی خاصی مناسب هستند. برنامههای ادوبی (Adobe Creative Cloud) مجموعهای جامع از برنامههای کاربردی مانند فتوشاپ (Photoshop)، ایلاستریتور (Illustrator)، و پریمیر پرو (Premiere Pro) را ارائه میدهد. همچنین برنامهی کورل پینتر (Corel Painter) بهطور اختصاصی روی نقاشی دیجیتال تمرکز دارد.
سایر نرمافزارهای محبوب عبارتاند از پروکریت (Procreate)، کلیپ استودیو پینت (Clip Studio Paint)، اتودسک اسکچبوک (Autodesk Sketchbook) و افینیتی دیزاینر (Affinity Designer) که برای هنر دیجیتال کاربردی هستند. هنرمندان با استفاده از برنامههای مختلف میتوانند ابزارهای گوناگون را آزمایش کرده تا برنامهی مورد نظر را متناسب با سبک و نیاز خود پیدا کنند.
براشها و پلاگینها
نرمافزارهای هنر دیجیتال مجموعه وسیعی از براشها و پلاگینهای کاربردی ارائه میدهند که فرآیند خلاقیت را بهبود میبخشد. براشها از ابزارهای مختلف هنر سنتی مانند مداد، خودکار، زغال چوب و آبرنگ تقلید میکنند. هنرمندان قادر هستند براشهای خود را سفارشی کرده و آنطور که نیاز دارند، ابزار خود را بسازند یا بستههای از پیش تعیین شده را بهصورت آنلاین دانلود کنند.
همچنین بافتهایی در نرمافزارها وجود دارند که آنها را میتوان برای افزودن عمق و واقعگرایی به آثار هنری دیجیتال، تقلید از سطوحی مانند بوم، کاغذ یا پارچه اعمال کرد. همچنین انواع و اقسام پلاگین یا همان افزونه، عملکرد نرمافزار را گسترش داده و جلوهها، فیلترها و ابزارهای اضافی را برای بهبود فرآیند خلق اثر ارائه میدهد.
مدیریت رنگ
هنرمندان دیجیتال همچنین باید به مدیریت رنگ توجه کرده تا از سازگاری آثار هنری خود با دستگاههای چاپی اطمینان حاصل کنند. درک نمایههای رنگ، استفاده از ابزارهای کالیبراسیون رنگ و کار در محیط مدیریت رنگ برای دستیابی به نمایش دقیق رنگ در هنر دیجیتال امری ضروری است. خوشبختانه نرم افزارهای مختلفی مانند فتوشاپ، ویژگیهای مدیریت رنگ را به کاربران ارائه میدهند و از فضاهای رنگی مختلف پشتیبانی میکنند.
جوامع و منابع آنلاین
جامعه هنر دیجیتال پر جنب و جوش و حمایت کننده است، با پلتفرم های آنلاین متعددی که هنرمندان می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، کارهای خود را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر بیاموزند. وبسایتهایی مانند Doodle Addicts بهعنوان مراکزی برای هنرمندان عمل میکنند تا نمونه کارهای خود را به نمایش بگذارند و در بحث شرکت کنند.
همچنین میتوانید آموزشها و دورههای آنلاین را تماشا کنید، یا انجمنهایی را بررسی کنید که منابع ارزشمندی را برای هنرمندان فراهم میکنند تا تکنیکهای جدید را بیاموزند، سبکهای مختلف را کشف کنند، و با آخرین روندهای هنر دیجیتال بهروز بمانند.
هوش مصنوعی در برابر دیجیتال آرت
در مقایسه با اولین اثر هنری دیجیتالی که ایجاد شد، تکنولوژیهای امروزی از هوش مصنوعی (AI) و فناوریهای یادگیری ماشینی استفاده میکنند. برای ایجاد هنر هوش مصنوعی، هنرمند مجموعهای از تصاویر را برای تغذیه الگوریتم انتخاب میکند. سپس الگوریتم ورودیهای بصری را تقلید کرده و تعدادی عکس خروجی تولید میکند که در نهایت توسط هنرمند انتخاب و تایید میشود.
این هوش مصنوعی تقریبا در فرآیند خلاقیت مستقل است و الگوریتم آن با بهخاطر سپردن زیباییشناسی قابل تشخیص، سبکهای موجود را در حافظه نگهداری میکند. از سوی دیگر اگر هنگام تولید یک اثر هنری جدید، بیش از حد از یک اثر هنری موجود تقلید کند، جریمه می شود. این اصل تضمین میکند که نتیجه نهایی نوآورانه باشد. این دسته از الگوریتمها احتمالا بهزودی گرایشهای جدیدتری را در تاریخ هنر دیجیتال ایجاد خواهند کرد.
امروزه هنرمندان زیادی در مورد قابلیتهای رو به رشد هوش مصنوعی در زمینه هنر ابراز نگرانی کردهاند. با بهبود الگوریتمهای هوش مصنوعی در تولید تصاویر واقعی با سرعت خیرهکننده، برخی تصور میکنند که هنرمندان دیجیتال سنتی منسوخ خواهند شد. با این حال، مهم است که به فراتر از نتیجه نهایی ساخته شده نگاه کنیم و ارزش واقعی را که هنرمندان انسانی ایجاد میکنند، درک کنیم. همچنین باید بدانیم فناوری هوش مصنوعی فعلی محدود بوده و فاقد عمق و احساساتی است که تنها انسانها قادر به خلق آن هستند.
تاثیر هوش مصنوعی بر هنر دیجیتال
در حالی که یک اثر هنری ممکن است از نظر بصری جذاب باشد، این داستان و احساسات پشت آن است که واقعا به آن ارزش میبخشد. وقتی یک اثر هنری را میبینیم، ناخودآگاه هنرمندی را پشت آن تصور کرده و از مهارتها و فداکاری او قدردانی میکنیم. لمس شخصی و ارتباطی که انسانها ایجاد میکنند را نمیتوان با هوش مصنوعی تکرار کرد. در واقع، وقتی چیزی را خودمان ایجاد میکنیم، ارزش بیشتری دارد. همین امر در مورد هنر هم صدق میکند.
وقتی کسی که میشناسیم و دوستش داریم یک اثر هنری خلق میکند، به احتمال زیاد آن را ارزشمند میدانیم. این در حالی است که الگوریتمهای هوش مصنوعی تولید تعداد زیادی تصویر را آسانتر از همیشه کردهاند. با این حال این فراوانی، ارزش هر تصویر را کاهش میدهد. منحصر به فرد بودن یک اثر هنری باعث خاص و مطلوب بودن آن میشود و هوش مصنوعی در مقابل این موضوع قرار دارد.
لازم به ذکر است که هنر فقط در مورد محصول نهایی نیست. ساعتها، سالها و تعهدی که هنرمندان انسانی برای تقویت مهارتها و بیان دیدگاههای منحصربهفرد خود انجام میدهند، چیزی است که کار آنها را واقعا خاص میکند. تا زمانی که مردم برای این عنصر انسانی در هنر ارزش قائل شوند، هنرمندان دیجیتال به پیشرفت خود ادامه خواهند داد.
آینده هوش مصنوعی در هنر
در حالی که هوش مصنوعی ممکن است جنبههای خاصی از دنیای هنر را متحول کند، بعید است که به طور کامل جایگزین هنرمندان انسانی شود. توانایی ایجاد هنر معنادار و با طنین احساسی، یک ویژگی کاملا انسانی است که توسط هوش مصنوعی قابل تکرار نخواهد بود. علاوه بر این، میل ذاتی برای دیدن آثار سایر افراد با استعداد، ارتباط مردم با هنر واقعی را تضمین میکند.
آیا هنر دیجیتال آسان است؟
هنر دیجیتال میتواند بخشی از فرآیند مرتبط با هنر سنتی را حذف کند، اما یادگیری آن آسان نیست. برای تبدیل شدن به یک هنرمند دیجیتال بزرگ، به دانش تخصصی و مهارتهای خلاقانه نیاز دارید. بسیاری از هنرهای دیجیتال شامل فرآیندهای خلاقانه مشابه نسخه سنتی خود هستند (مثل نقاشی). دیگر هنرهای دیجیتال مانند انیمیشنهای سه بعدی، معادل سنتی ندارند و فراگیری آنها نیاز به کسب مهارت و زمان دارد.
معایب دیجیتال آرت
در حالی که هنر دیجیتال امکانات خلاقانه باورنکردنی را ارائه میدهد، چالشهایی هم به همراه دارد. هنرمندان ممکن است هنگام انطباق با ابزارها و تکنیکهای دیجیتال، به ویژه اگر در حال گذر از هنر سنتی باشند، با چالشهای مربوط به یادگیری مواجه شوند.
مسائل فنی مانند سازگاری نرمافزار، محدودیتهای سختافزاری و خرابیهای سیستم از جمله مواردی هستند که میتوانند فرآیند خلق اثر را مختل کنند. علاوه بر این، قلمرو دیجیتال نگرانیهای مربوط به حق نسخهبرداری و دزدی ایجاد میکند؛ چون آثار هنری میتوانند به راحتی بدون مجوز مناسب تکثیر و توزیع شوند.
در حالی که دیجیتال آرت مزایای زیادی دارد، برخی از معایب آن باید در نظر گرفته شوند که در ادامه به تعدادی از آنها میپردازیم.
-
مشکلات فنی
گاهی اوقات فناوری میتواند چالشهایی را برای هنرمندان دیجیتال ایجاد کند؛ مانند خراب شدن برنامهها قبل از اینکه بتوانید کار خود را ذخیره کنید، فایلهای ناسازگار یا مشکلات سخت افزاری از این موارد هستند. پیشنهاد میشوند به طور مداوم از کارهای خود روی هارد دیسک اکسترنال نسخه پشتیبان تهیه کنید و تعمیر و نگهداری منظم دستگاههای خود را انجام دهید. رعایت کردن این موارد میتواند به کاهش خطر مشکلات فنی کمک کند.
-
اثبات مالکیت
اینترنت، کپی کردن آثار یک هنرمند دیجیتال را برای دیگران آسانتر میکند. از آنجایی که کار شما ممکن است به صورت آنلاین منتشر شود، برخی افراد سودجو ممکن است آن را بهعنوان اثر خود بازنشر دهند یا نسخه کپی شده آن را به شرکتهای دیگر بفروشند. بهطور کلی اثبات مالکیت هنر دیجیتال در مقایسه با هنر سنتی میتواند چالش برانگیز تر باشد. برای حل این مشکل، میتوانید روی اثر خود واترمارک بگذارید.
-
محصولات انتزاعی
پس از ایجاد یک اثر هنری سنتی، میتوانید محصول خود را نگه داشته و نتیجه را در نظر بگیرید. با این وجود در هنر دیجیتال، صفحه نمایش هرگز از اثر هنری حذف نمیشود. این اثر هنری بر روی یک دستگاه ساخته شده است و همچنان دیجیتال باقی میماند. در واقع، شما نمیتوانید یک محصول قابل لمس و فیزیکی داشته باشید و اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد، هنر دیجیتال برای شما مناسب نیست
-
کاهش خلاقیت
برخی افراد عقیده دارند هنر دیجیتال خلاقیت هنرمندان را کاهش داده و شناخت آنها را در رابطه با قوانینی مانند پرسپکتیو، سایهزنی، آناتومی و نسبتها، نادیده میگیرد. این مسئله ممکن است به دلیل امکانات بیشماری که ابزارها در اختیار هنرمند قرار میدهند، اتفاق بیفتد.
-
ساعات کار طولانی
اگر هنرمندی باشید که برای دیگران مشغول به کار است، باید زحمات زیادی را تحمل کنید و آمادهی ساعات کار طولانی باشید. کسی که برای او کار میکنید ممکن است از شما بخواهد که در تعطیلات آخر هفته به کار کردن ادامه دهید تا پروژهها را به موقع به پایان برسانید. شما باید یاد بگیرید چگونه برنامه خود را مدیریت کنید و پروژههای خود را به موقع به پایان برسانید.
مشهورترین هنرمند دیجیتال کیست؟
یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین هنرمندان دیجیتال، هارولد کوهن (Harold Cohen) نام دارد. او این شهرت را به دلیل استفاده از اولین دستگاه هنر دیجیتال بهدست آورد. در اوایل دهه ۱۹۸۰ زمانی که مهندسان کامپیوتر یک برنامه رنگی را طراحی کردند، آن برنامه توسط هنرمند پیشگام دیجیتال هارولد کوهن استفاده شد.
این دستگاه که AARON نام دارد، یک ماشین رباتیک بهحساب میآید که برای ایجاد نقاشیهای بزرگ روی زمین طراحی شده است.
هنرمندان دیجیتال فعال در حوزه NFT
امروزه دیجیتال آرتیستهای بسیاری هستند که در دنیای توکنهای غیر مثلی فعالیت میکنند و حتی بخش زیادی از شهرت خود را از طریق فروش NFT بهدست آوردهاند. در ادامه با بیتا آرت همراه باشید تا شما را با تعدادی از مهمترین هنرمندان دیجیتال حوزه NFT آشنا کنیم.
بیپل (Beeple)
در صدر بازار هنر NFT، بیپل مشهورترین هنرمند دیجیتال در دنیای هنر رمزنگاری است. این آرتیست معروف، با نام واقعی مایک وینکلمن (Mike Winkelmann) یکی از قطعات خود را به نام Everyday: First Five Thousand Days به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخت و توانست رکورد یکی از گرانترین NFTهای فروخته شده را به نام خود ثبت کند.
ترور جونز (Trevor Jones)
شاید ترور جونز هنوز به جایگاه بیپل نرسیده باشد، اما او یک بازیگر اصلی در دنیای هنر دیجیتال NFT است. قطعه او به نام فرشته بیت کوین در حراجی به قیمت ۳.۲ میلیون دلار فروخته شد. این نقاش اسکاتلندی بهخاطر خلق آثار هنری خود در زندگی واقعی و قبل از دیجیتالی کردن آنها، مشهور شده است.
ایکس کپی (XCOPY)
آثار هنرمند دیجیتالی مستقر در لندن که همه او را با نام XCOPY میشناسند، با قیمت بسیار کمتری نسبت به همتایان او یعنی بیپل و ترور جونز به فروش میرسد. با این حال، او تقریبا ۲۰۰۰ اثر NFT ایجاد کرده است که هر کدام به قیمت حدود ۵۰۰۰ دلار فروخته میشود و XCOPY را به یکی از مشهورترین هنرمندان دیجیتال NFT در بازار تبدیل میکند.
پایگاه طرفداران او در شبکههای اجتماعی به ویژه پلتفرم ایکس (توییتر سابق)، به او این امکان را داده تا محبوبیت خود را با سرعت زیادی افزایش دهد. جالب است بدانید رکورد فروش این هنرمند دیجیتال برای اثر Death Dip بود که با قیمت ۱.۸ میلیون دلار به فروش رسید.
فیوشس (Fewocious)
فیوشس یک هنرمند آمریکایی بسیار جوان است که تاکنون بیش از ۳۰۰۰ قطعه NFT را به قیمت تخمینی ۲۲ میلیون دلار فروخته است. موفقیت او روز به روز بیشتر شده و اثر هنری دیجیتالی او به نام The Everlasting Beautiful اخیرا با قیمت ۵۵۰ هزار دلار به فروش رسیده است.
خوزه دلبو (José Delbo)
هنرمند دیجیتال آرژانتینی، خوزه دلبو ملقب به پادشاه کمیکهای ارائه شده در دنیای NFT است. تنها در عرض چند سال، او به یکی از مشهورترین هنرمندان دیجیتال تبدیل شده و توانسته اعتبار و شهرت زیادی کسب کند. ارزش آثار او در حال حاضر بیش از ۸ میلیون دلار است.
سخن پایانی
در این مقاله شما را با وجههای مختلف دیجیتال آرت و انواع آن آشنا کردیم و سعی کردیم تا مفهوم کلی این صنعت رو به رشد را معرفی کنیم. همچنین به انواع رشتهها و شغلهای مربوط به دیجیتال آرت را توضیح داده و در مورد بازار هنر دیجیتال صحبت کردیم.
ابزارها و پلتفرمهای مختلفی در این زمینه مشغول هستند و بیتا آرت فعالیت اصلی خود را در حوزه هنر دیجیتال و با هدف حمایت از هنرمندان خلاق انجام داده است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه هنر دیجیتال و همچنین خرید و فروش آثار هنری میتوانید از بیتا کمک بگیرید.
سوالات متداول
هنر دیجیتال یا دیجیتال آرت چیست؟
هنر دیجیتال هنری است که با استفاده از نرمافزار، رایانه یا سایر وسایل الکترونیکی ساخته میشود.
دیجیتال آرتیست چه کسی است؟
فردی که با استفاده از ابزارهای دیجیتالی یک اثر هنری را خلق میکند، دیجیتال آرتیست نام دارد.
بهترین روش فروش آثار هنری دیجیتال چیست؟
دریافت پروژه، استخدام در شرکتها، فروش از طریق NFT و برپا کردن گالری از جمله راههای فروش آثار هنری دیجیتال هستند.